11.10.2012

pengajaran

In the of Allah, the Most Merciful,  the most Gracious.

it had been a long long time tak update blog ni. rindu rasenye. betulla orang cakap, kalau kite tinggalkan mase utk blogging ni utk beberape hari, or minggu or even setahun pun, mesti otot tangan dah terase longgar nak menaip. kan?

emm, ya, pejam celik, pejam celik,  celik pejam, dah masuk cuti sekolah pon kan? how's time flies! memang fly tak ingat orang sekeliling dah ni. memang cepat. dan the most unbelievable, aku ni seorang anak dara yang akan menginjak ke umur 16. wow! enambelas? sungguh tak masuk akal. 

kalau nak diukur dari segi fizikal, dari segi luaran, dari segi zahirnya, memang ahh da macam mother-one-child. indeed. sebab tinggi menjangkau batas umur 15. tapi emosional? perghhh. sangat rapuh. 

tapi, frankly speaking ahh, tak saba nak masuk tahun 2013. erk, tapi 2013 sounds so jerk. haha. tak tahu kenape. sebab ape tak saba? sebab dah masuk zone menengah atas. 

okayla. in fact, aku rase gerun. why? mestila sebab tanggungjawab. lagi berat kot. dan ape je aku dah buat bakti untuk badan kepimpinan pengawas tahun ni? ape je? erghhhhh.

tapi  alhamdulillah, tahun ni aku dapat rase satu perubahan yang sederhana besar kat diri aku. dari segi public figure, dari segi emosional, dari segi pemakaian and dari segi pape je la. nak bandingkan aku dengan mase f2 punye zaman... haish, jauh beze. 

dan betulla orang kate, life lessons memang truly lessons punyela. and i've learned a lot of  lessons sepanjang tahun ni. 

first of all, pasal self-esteem. okay, aku ni seorang yang suke kritik diri. honestly, i was a hater of myself. bile tengok orang lain macam  ni, nak ikut jadi macam die. okla senang kate, seorang yang suke ikut rentak dan irama orang lain. tak suke ikut diri sendiri. sebab rase diri sendiri is useless. oh, memang kejam. tapi, lame2 rase, i'm tired of being others. dan bile aku teroka sebab ape aku jadi macam ni, finally i got a reason! sebabnye, aku nak orang lain puas hati and diterime orang lain! perghhh. tapi bile aku disentak oleh rase tak puas hati aku sendiri, aku rase macam 'bodohnya aku'. 

kenape perlu jadi diri orang lain, sedangkan diri kau lagi awesome? 

kenape perlu jadi diri orang lain, kalau kau sendiri tak puas hati?

kenape perlu jadi diri orang lain, kalau kau sendiri tak habis teroka diri sendiri?

kenape perlu jadi diri orang lain untuk puaskan hati orang lain?

senang kate, manusia memang tak pernah puas hati. buang jauh2 pengiktirafan daripada manusia. tak penting pun. yang paling penting, pengiktirafan Allah. manusia menghukum. tapi Allah mengadili dan menghukum. Everybody and everything in this lovely universe has the pros and cons. 

taqwa yang membezakan darjat antara kite. bukan tingkahlaku, bukan jawatan, bukan rupa dan bukan segale-galenye. hanye taqwa. TAQWA. faham? bersahabatla dengan Allah, berkasihlah dengan Allah. kalau kite takde kawan pun, hidup memang gile a loner, pasti we will  live a happy life ever after. pasti punye! no doubt. 

and lastly, be yourself. an original is always worth more than a copy. cetak rompak ngan cd ori? mane lagi good qualities? mestila ori punye kan. pedulikan kate2 nista manusia. tulikan telinga, celikkan mata hati, hidupkan hati dengan zikir. pasti syaitan terusir. got it?

jangan takut untuk change for good. biar terpinggir. biar kite dalam golongan minoriti. sebab yang akan memasuki syurga tu hanyalah golongan yang minoriti. 

                                                      

kay bye. salam :)