6.26.2011

zina ?

title bagi kencang sikit . sebab pendapat yang menjadi tanda soal pade banyak pihak .
seseorang bertanya kepada aku .

anonymous : babe , ade orang kata kalau kite teringat kat budak laki je kan dah dikire zina . tapi zina hati lah .   betul ke ? kau kan sekolah agama . mestilah kau tahukan . 
aku            : huh ? entahlah . aku tak sure lah . tapi aku dengar ramai orang cakap macam tu . entahlah . nanti aku cube cari jawapan ye . 

dan tadi aku usha blog ini   . 


definisi zina hati sebenar ialah hati yang menginginkan kepada perbuatan zina . kata orang , jika kite ingat orang yang bukan mahram beerti itu zina hati ? derr , ini tidak ade kene mengene dengan mahram or not . tapi syahwat dan bukan syahwat . itu yang matters .

kalau itu berkenaan dengan mahram or not , macam mane ? tengok keadaan ini .

 seorang bapa teringat anak die dan berpikiran tak elok . *paham paham je lah .       

bapa tu dikire zina hati jugak kan ? eventho they are MUHRIM . 

betul tak ?


lagi satu pasal usha mengusha ni . ala , normal thing lah bro . ini selalu nye masalah teenager(s) . ye lah , aku pun remaje . biaselah tu . :D

kate orang , kalau kite pandang muke boy(s) yang bukan muhrim *yelah , sebab aku kan girl , dikire zina mate pulak . alolo , mudahnye melabel dan mengecop . kalau macam tu , nak cakap dengan diorang pun kene tunduk lah ye . kahkah . 

seorang abang tengok adek perempuan die dengan penuh bernafsu . is it zina mate too ? right ?

same goes dengan usha ni . kalau setakat usha tanpe perasaan . insyaallah boleh . tapi jangan sampai terlalai dan sampai dah berperasaan yang bukan-bukan . its dangerous lah derr . 

takkan lah kalau teringat dekat si A sebab maybe die dah tolong kite something ke , itupun dikira zina hati ?
takkan lah kalau kite tengok si B sebab nak dengar die cakap pun dikire zina mate ?

the rest are needed for you to think . 

chow :)

THINK IT FIRST . DO IT LATER .